Vi måste utföra vissa saker mot djurets vilja, men vi ska göra det så bra vi bara kan

Senast ändrad: 10 maj 2019

Det måste vara svårt att hantera olika individer och behålla lugnet i stressade situationer. Vad är det som mest utmanade i yrket som djursjukskötare?

"När hästen har riktigt ont är det tufft. De är stora och känsliga djur som känner av en stressad människa. Det är inte svårt att behålla lugnet, men det är en utmaning att aktivt behålla lugnet. Det gäller att vara på tårna och agera kvickt, men inte förhastat. Givetvis blir jag rädd ibland, men det får varken synas eller märkas."
– Wendela

"Jag vill motivera djurägaren att göra det som är rätt för djuret när de åker hem. Att hjälpa djurägaren att utföra den viktiga rehabiliteringen på bästa sätt. Jag undrar alltid om jag var tillräckligt tydlig, hade jag kunnat kommunicera ännu tydligare? Jag vill vara säker på att jag verkligen når fram."
– Malin

Att göra det så bra för patienten och djurägaren som möjligt i en svår situation. Djuret har smärta, är stressad och är dessutom omgiven av främmande människor. Vi måste utföra vissa saker som är jobbiga för patienten, men vi ska göra det så bra som möjligt. Svarta dagar är tungt, det är vad vi kallar det när flertalet djur har avlivas. Det är känslomässigt jobbigt då vi fäster oss vid djuren vi behandlar. Man lär sig att hantera det, men man vänjer sig inte. Den dagen man inte känner längre ska man inte jobba med det här. Man måste få sörja.
– Pernilla

Vad vill du veta mer om?

Ett fel inträffade när CAPTCHA-bilden skulle hämtas

Vill du att friska och sjuka djur ska få en så god omsorg som möjligt? Gillar du kontakt med andra människor och deras sällskapsdjur? Som djursjukskötare utbildas du för att få en bred och fördjupad förståelse för djuromvårdnad och djursjukvård.

Om utbildningen till djursjukskötare

Li Hedenström