Fästingar

Senast ändrad: 12 januari 2024

Med ett allt varmare klimat ökar antalet fästingar och har blivit en riktig sommarplåga för både människor och djur. Hundar och katter kan drabbas av de fästingburna sjukdomarna; Borrelia, Granulocytär anaplasmos och TBE (fästingburen hjärninflammation) men allvarlig sjukdom är lyckligtvis ovanligt.

Det finns inget TBE-vaccin för hundar och katter men smitta är mer sällsynt än hos människor. Granulocytär anaplasmos är den fästingburna sjukdom som oftast ger symptom, t.ex. feber, nedsatt allmäntillstånd, diarré, kräkningar, ökad törst, led-och muskelsmärta, hos hund och katt. Det är behandlingsbart och djuren blir sällan allvarlig sjuka.

Förebygg fästingburen smitta

För att undvika smitta; leta regelbundet igenom djurets päls. Kontrollera speciellt de ställen där fästingarna gärna gömmer sig; huvud, öron, nacke, tassar, armhålor, ljumskar och genitalier. Ta bort eventuella fästingar genom att ta tag nära huden utan att klämma på fästingens kropp och dra rakt ut. En fästingplockare kan vara till hjälp. Rengör med desinficerande medel efteråt. Om huvudet sitter kvar är det vanligtvis inga problem, det försvinner så småningom.

Fästingskydd

Det finns olika, receptfria och receptbelagda fästingskydd i form av tabletter, spot-on, och halsband. Använd de fästingsskydd som finns på apoteket. De är utprovade för djur och deras effektivitet och säkerhet är kända. Djursjukvårds- och apotekspersonal kan ge närmare råd. Ge aldrig fästingmedel för hund till din katt. Det kan vara giftigt. Kontakta Smådjurskliniken(018-67 26 80) för att få recept på fästingmedel eller om ditt djur uppvisar allvarligare sjukdomssymptom som kan bero på fästingburen infektion, eller något annat.