Faror runt jul och andra högtider

Senast ändrad: 25 januari 2024
Rödbrun hund på bord tillsammans med juldekorationer. Foto.

Jul och andra högtider kan innebära faror för hundar och katter. Förgiftningar orsakade av mat och godis, giftiga växter och lek med pynt kan i värsta fall sluta illa för din fyrbenta vän. Här listar vi några saker som kan vara bra att känna till.

De vanligaste livsmedelsförgiftningarna som drabbar våra fyrbenta vänner orsakas av choklad, svamp, lök, russin/druvor och xylitol. Flera av de växter som är vanliga runt påsk och jul kan också leda till förgiftning av hund och katt vid förtäring.

Generella tecken på att ett djur är förgiftat varierar beroende på vad och hur mycket av den giftiga substansen som djuret fått i sig. Symtom som kan ses är till exempel kräkningar, diarré, buksmärta, salivering, slöhet, skakningar, vinglighet, ökad törst/urinering, kramper och andningsbesvär. Om du misstänker att ditt djur blivit förgiftat ska du kontakta djursjukvården omgående.

Försök aldrig framkalla kräkning hemma med salt då detta i sig är farligt och dessutom fördröjer korrekt behandling.

Farligt godis och olämplig mat

Choklad och kakao

Choklad och kakao är giftigt för både hundar och katter men förgiftning är vanligast hos hund eftersom de oftare gillar den söta chokladsmaken.

Det är ämnet teobromin i chokladen som är giftigt och olika sorters choklad innehåller olika mycket av det giftiga ämnet. Kakao och mörk choklad innehåller mest och ljus choklad minst. Vit choklad innehåller inget eller väldigt lite teobromin.

Symtom kan uppstå inom 2– 4 timmar i form av oro, kräkning, diarré och magont. Ämnet påverkar även andra delar av kroppen så som hjärta och kärl, andning samt centrala nervsystemet och kan därför vara livshotande.

Om ditt djur ätit choklad, eller om du har en stark misstanke om detta, kontakta djursjukvården omgående. Vi hjälper dig att räkna ut om det finns risk för förgiftning och om ditt djur bör komma in till oss omgående för att få hjälp med att framkalla kräkning på korrekt sätt. Ibland behöver djuret stanna kvar på djursjukhuset för ytterligare behandling.

Xylitol

Xylitol, eller björksocker, finns i bland annat i tuggummi, halstabletter, snus, tandkräm och vissa läkemedel för människor.

Hund och katt är mycket känsliga för ämnet då det orsakar en livshotande sänkning av blodsockret. Hundar har även fått leverskador av xylitol. Det finns en individuell känslighet, men generellt är reaktionen dosberoende. En hund som väger 10 kg kan bli förgiftad av tre stycken tuggummin.

Om ditt djur fått i sig xylitol kontakta djursjukvården omgående så hjälper vi dig att bedöma hur du bör agera. Ge även djuret en portion kolhydratrik mat för att motverka blodsockerfall.

Russin och vindruvor

Russin och vindruvorv (inklusive sultanrussin och korinter) kan ge livshotande njurskador. Det finns ingen säker fastställd gräns för hur mycket druvor eller russin en hund eller katt kan äta innan det föreligger förgiftningsrisk. Det verkar finnas en individuell känslighet och förgiftningsfall har förekommit efter intag av enstaka russin/druvor.

Symtom som kan noteras vid förgiftning är kräkning, diarré, slöhet, ökad törst och urinering. Symtomen kan förvärras och bli mer allvarliga.  Om ditt djur ätit druvor eller russin, kontakta djursjukvården omgående. Rekommendationen är att djuret kommer in till oss för undersökning och behandling.

Lök och vitlök

Alla löksorter (inklusive vitlök) som tillhör alliumfamiljen är giftiga för hund och katt, det spelar ingen roll om löken är rå, torkad eller tillagad.

Djuret kan drabbas av allvarlig blodbrist på grund av att det giftiga ämnet skadar de röda blodkropparna. Det kan även uppvisa symtom från magtarmkanalen så som kräkning, diarré och illamående.

Symtomen kan uppstå samma dag eller först efter några dagar. Om din hund eller katt har ätit mat som innehåller lök, ska du kontakta djursjukvården för råd.

Deg

Deg jäser i hundens mage och kan ge gasbildning som kan orsaka skada och obehag för djuret. Det finns en liten risk att tillståndet utvecklas till en magomvridning vilket är livshotande. Vid jäsning bildas även etanol som i stora mängder kan orsaka alkoholförgiftning.

Ställ undan jäsande deg så hunden inte kommer åt den och om olyckan varit framme, kontakta djursjukvården för råd.

Saffran

Det råder osäkerhet kring saffrans giftighet. Sannolikt krävs väldigt stora mängder för att orsaka förgiftning.

Nötter

Macadamianötter och bittermandel är två nötsorter som är giftiga. Endast små mängder krävs för att orsaka allvarlig förgiftning. Nötter innehåller även mycket fett och kan orsaka inflammation i bukspottkörteln hos hund.

Det förekommer att hundar äter upp nötter med skal. Det hårda skalet riskerar att fastna i hundens tarm och kräver då en operation för att lösa stoppet.

Olämplig mat

Mat som innehåller mycket fett kan orsaka inflammation i bukspottkörteln hos hund. Julskinka kan även innehålla väldigt mycket salt. Revbensspjäll och andra maträtter med ben/benrester kan orsaka skador i tarmen eller allvarlig förstoppning, så låt inte ditt djur äta av denna julmat.

Giftiga jul-och påskväxter

Flertalet växter är giftiga för hund och katt, däribland flera typiska jul- och påskväxter som påsklilja, mistel, hyacint, julstjärna och idegran.

Äkta liljeväxter, Lillium spp, och även amaryllis, liljekonvalj och julros är giftiga för din katt. Alla delar av växten är giftiga. Katterna kan vid intag av liljor drabbas av akut livshotande njursvikt. På webben finns listor med giftiga växter för katt och även lämpliga växter för hushåll med katt.

Ett flertal växter är giftiga eller skadliga även för hundar. Listor med giftiga växter finns på webben.

Pynt

Paketsnören och jul- och påskpynt kan orsaka stopp i tarmen vid förtäring. Låt inte ditt djur leka med pynt eller snören, placera pyntet så att det är oåtkomligt för ditt djur.

Raketer och smällare

Raketer och smällare innehåller olika ämnen och tungmetaller som kan vara giftiga. Se upp när du promenerar med din hund i nyårstid och rester av rakter kan ligga kvar på marken.

Många hundar är även rädda för ljudet av fyrverkerier och smällare. Läs mer om hur du kan hantera hundens ljudrädsla här: Ljudrädsla hos hundar.

Källa: Universitetsdjursjukhuset vid SLU