Hoppa till huvudinnehåll
Akutsystrar. Foto

Akut bedömning

När du kommer in med ditt djur utför vi en förstahandsbedömning för att bilda oss en uppfattning om vårdbehovet i det akuta skedet. Det innebär att en sköterska utför en klinisk bedömning och ställer ett antal frågor. De sjukaste eller mest skadade patienterna prioriteras alltid först. Vid likartat vårdbehov behandlar vi era djur i den turordning som ni har ankommit till kliniken.

Undersökning av hund. Foto

Får du vänta?

En patient som precis kommit till akutmottagningen kan vara i större behov av akut hjälp och får vård före ditt djur, även om ni har väntat längre. Bakom kulisserna kan det vara full aktivitet trots att det ser lugnt ut i väntrummet. Vi gör allt vi kan för att du ska få hjälp så snabbt som möjligt.

Student med katt. foto

Utbildning och forskning är viktigt

På UDS gör djursjukskötarstudenter och veterinärstudenter delar av sin  praktiska utbildning. Många av våra  patienterna får därför som första  steg en undersökning av en student.

Forskningen är viktig för oss och för att djursjukvården ska utvecklas. Vi ser gärna att du meddelar oss om vi får använda överblivet blod eller vävnad från ditt djur.

Hund ligger. foto

Om ditt djur behöver övernatta

Djuren får tillsyn utifrån varje patients individuella behov. Vi förstår att du som djurägare kan vara både ledsen och orolig. Vi gör vårt bästa för att hålla dig underrättad om vad som sker.

Katt som tittar upp. Foto

Relaterat innehåll

Tänk på att djursjukvård tyvärr kan bli kostsamt. Be gärna om en kostnadsuppskattning så länge ditt djur är inlagt och diskutera med ansvarig veterinär hur mycket vården av ditt djur får kosta.

Publicerad: 20 februari 2024 - Sidansvarig: uds-komm@slu.se