Badvett och algförgiftning

Senast ändrad: 24 juni 2024

Många hundar gillar att bada! Här kommer tips för att undvika vattensvans och förgiftning vid bad.

Badvett för hundar

Simning är en bra motionsform, så uppmuntra gärna träningen genom att leka apport och genom att bada tillsammans med hunden. Men gör det i hundens egen takt, eftersom simning är ansträngande. Om din hund är ovan vid att simma ska du börja i grunt vatten. Du kan locka ner hunden i vattnet med hjälp av leksaker. Undvik hala klippor och håll dig alltid i närheten.

Tänk på att torka hunden efter bad. Hundar som badar mycket och inte torkas ordentligt kan drabbas av vattensvans.Vattensvans är en inflammation i nerverna vid korsryggen och svansroten som kan göra mycket ont. Vid misstanke om vattensvans behöver man uppsöka veterinär, som brukar skriva ut smärtstillande och antiinflammatorisk medicin.

Algförgiftning

Djur som dricker vatten ur sjöar och vattendrag som innehåller höga halter av toxiner från blågröna alger (cyanobakterier) riskerar att bli sjuka. Den vattenmängd som krävs för svår påverkan varierar kraftigt beroende på vilka blågröna alger som blommar och hur mycket toxin som producerats för tillfället.

Hundar som badar ofta och länge och som dessutom gärna dricker av vattnet löper särskilt stor risk. Låt därför inte din hund bada eller dricka vatten där det finns algblomning.

Symptom: Kräkningar, fradga, diarré, ostadig gång, klåda och irriterade ögon kan komma inom några timmar till ett halvt dygn. I allvarliga fall kan förlamningar, kramper, lågt blodtryck, lever- och njurskador, lungpåverkan och blödningar från mage och tarm tillstöta. Förlamningar och kramper kommer ofta snabbt, medan de övriga symtomen kan dröja något dygn. Dödsfall bland djur förekommer.

Det är viktigt att hunden får veterinärvård skyndsamt, om den visar symtom på förgiftning. Ge djuret rent vatten, men inte någon mat.