Jag flirtar med hästen för att få den lugn

Senast ändrad: 10 maj 2019
Mike Woolford pysslar om häst. Foto.

Vad gör ni för att visa omtanke om djuret när den är patient hos oss? Finns det något ni kan göra för att ge "det där lilla extra”?

"Se till att hästen har det bekvämt och att den är lugn och trygg. Jag försöker alltid att få kontakt med hästen. När alla andra rör på sig står jag stilla, om jag blinkar till hästen och den blinkar den tillbaka så har vi en kommunikation. Det fungerar inte alltid, men jag kommer alltid att försöka."
– Mike

"Olika patienter uppskattar olika saker. En del hundar vill vara ute lite längre och rulla sig i gräset, andra kanske vill gosa i famnen. Att försöka lista ut varje patients behov är för mig att göra det lilla extra."
– Malin

"Jag ställer mig frågan att om det här var mitt djur, hur skulle jag vilja att den har det? Skulle rakningen vara ok? Är det tillräckligt med spån i boxen? Är det tillräckligt med smärtstillande för att den ska må så bra som det går?"
– Kiki

Vad vill du veta mer om?

Ett fel inträffade när CAPTCHA-bilden skulle hämtas

Fakta:

Vill du att friska och sjuka djur ska få en så god omsorg som möjligt? Gillar du kontakt med andra människor och deras sällskapsdjur? Som djursjukskötare utbildas du för att få en bred och fördjupad förståelse för djuromvårdnad och djursjukvård.

Om utbildningen till djursjukskötare

Li Hedenström