Dags att kolla din häst inför tränings- och tävlingssäsongen 2023?

Publicerad: 14 mars 2023
vetcheck

En vetcheck av rörelseapparaten på UDS Hästklinik innebär undersökning av hästens rörelser på rakt spår och volt, palpation av ben och rygg samt böjprov av alla fyra benen.

Dessutom ingår nu en mätning av hästens rörelser med vårt avancerade rörelseanalyssystem från Qualisys. Med hjälp av reflekterande markörer och infraröda kameror kan vi få många olika mått på hur din häst rör sig och bland annat hitta eventuella avvikelser i belastning eller frånskjut på ett ben i trav.

Många hästar har mindre avvikelser i sitt rörelsemönster som inte har någon betydelse för funktionen utan kan betraktas som en normalvariation. En mätning gjord när hästen är frisk och välfungerande och som finns sparad kan alltså vara till stor hjälp om hästen i framtiden skulle få problem med hälta. Då kan veterinären jämföra med mätningen från när din häst fungerade bra, och enklare se om nya, och i så fall vilka, asymmetrier i hästens rörelser som tillkommit.

Välkommen att boka in en vetcheck rörelseapparat för din häst hos en av våra ortopeder.