Tjänster för häst

Senast ändrad: 07 december 2022
Person med handskar petar med verktyg på hästöga. Foto.

Oftalmologi är läran om ögats sjukdomar. Våra ögonveterinärer och sköterskor har särskild kompetens för att ta hand om och behandla hästar med alltifrån enkla till mycket allvarliga ögonsjukdomar och skador.

På UDS kan hästen få avancerad ögonvård dygnet runt

Vid vårdavdelningen kan patienter skrivas in som behöver intensiv övervakning och medicinsk eller kirurgisk behandling. Vissa patienter kan till exempel behöva behandling mycket frekvent dygnet runt och/eller vara svårbehandlade. Dessa patienter kan då få en ögonkateter inopererad under ögonlocket för att underlätta medicinering under behandlingsperioden och vår personal har mycket stor erfarenhet av olika typer av behandlingar.

Ögonkirurgi

Vi har även en väl utrustad operationsavdelning med operationsmikroskop för avancerad mikrokirurgi samt utrustning för kataraktoperationer (grå starr). Vid ögonmottagningen finns också kompetens och särskild utrustning för att genomföra undersökningar av näthinnan och synbanornas funktion.

Synnedsättning

Handskbeklädda händer droppar något i hästöga. Foto.

Vid synnedsättningsutredningar kan resultaten från undersökningar som retinoskopi, elektroretinogram (ERG) och visual evoked potentials (VEP) kombineras med avancerade bilddiasgnostiska tekniker (ultraljud och datortomografi) för att utvärdera en eventuell synnedsättning. Skador och sjukdomar i ögonen kan ge nedsatt syn och försämrad livskvalitet hos hästar.

Yttre våld mot huvud och ögon

Ögonskador till följd av yttre våld mot huvud och ögon är vanliga hos alla djurslag men hästens ögon är stora och sitter placerade så att de särskilt lätt blir skadade. Det finns också många ögonsjukdomar som inte är orsakade av yttre påverkan.

Hästkliniken

Telefonnummer: 018-67 29 50

E-post: hastkliniken@slu.se

Öppettider: Alla dagar, dygnet runt.