Hoppa till huvudinnehåll

Djuromvårdnad

Djuromvårdnad är ett av SLU:s huvudämnen för utbildning.
Ämnet djuromvårdnad omfattar omvårdnad och vårdplanering vid olika sjukdomstillstånd, rehabilitering och eftervård. Ett etiskt förhållningssätt ska genomsyra vården av djuret och ett viktigt fokus är djurets välbefinnande, sampelet med djurägaren samt andra personer i djurets miljö.

Det finns 10 sidor som är taggade med Djuromvårdnad:

Respiratoriskt coronavirus hos hundar i Sverige

Ett coronavirus som orsakar luftvägsproblem hos hundar har för första gången påvisats bland svenska hundar. Viruset, som är ett av flera smittämnen som kan orsaka så kallad kennelhosta, kom troligen

Aktuell smittrisk för hästar

Som det ser ut just nu så har vi inga tecken på ökad smittorisk runt Mälardalen. De två stora utbrott av EHV-1 neurologisk form, som vi hade i området tidigare i vintras har nu lagt sig och vi har

Öppet hus 2019

Lördagen den 19 januari är det öppet hus på Universitetsdjursjukhuset vid SLU. Vi bjuder på ett fullspäckat program för alla åldrar. Öppet hus pågår mellan kl. 11:00 och 15.00 och det blir

Köp inte smuggelhundar!

Kampanj! Varje år förs hundar in olagligt och många far illa under transporten. Risken för sjukdomar som kan drabba både valpen och dig själv är stor. Samverkansgruppen för hundvälfärd står bakom

Djurskydd i kliniken – Hantering av djurskyddsfall i smådjursklinisk verksamhet

Kliniskt verksamma veterinärer på en klinik, ett djursjukhus eller vid hembesök kommer ibland i kontakt med djur som av en eller annan anledning är i dåligt skick och inte har blivit väl

Viktigt seminarium om våld mot djur och i nära relationer

Den 19 april besöktes SLU, Uppsala av Dr. Freda Scott-Park, ordförande i organisationen LINKS Group UK. Freda pratade om sambandet mellan våld mot husdjur och våld i nära relationer och hur man kan

Veterinärmuseet i Skara får stort stöd

Västra Götalandsregionens kulturnämnd har antagit sin budget för 2018, och 700 000 kronor går till Veterinärmuseet i Skara. För Veterinärmuseet, som drivs med ideella krafter, innebär det att

Öronstudie

Nu söker vi hundar med öroninflammation för utvärdering av en ny behandling. Är din hund besvärad i ett eller båda öronen? Har din hund nyligen fått t.ex. klåda, huvudskakningar, rodnad, svullnad,

From the horse's perspective - webinar

Under EM i ridsport som just nu pågår i Göteborg ges även föredrag på temat hästvälfärd. Flera SLU-forskare medverkar och föredragen webbsänds. Seminariet äger rum tisdag 22 augusti kl.9.00-15.00.

Gentest avslöjar allvarlig sjukdom hos shetlandsponny

Den defekt i arvsmassan som kan leda till skelettmissbildningar hos shetlandsponny (”skeletal atavism”, ”krumma föl”) har nu identifierats av forskare vid Uppsala universitet och Sveriges