Djursjukvård i Coronatider

Publicerad: 12 mars 2020
corona. illustration

Hjälp oss! Vi måste hålla oss friska för att kunna vårda ditt djur. Just nu har vi alla ett viktigt ansvar i att skapa och hålla en social distansering till våra medmänniskor. Vi påminner därför kollegor, studenter, remittenter och djurägare att vi kommer att minimera det totala antalet kontakter vi har.

Sidan uppdaterades den 25 maj, 2021

Tillfälligt justerade öppettider på smådjurskliniken

Från och med den 27/11 kommer smådjurskliniken att ha öppet för akuta intag mellan kl. 07.00-22.00 alla dagar i veckan. Beslutet är tillfälligt och gäller som senast till den 25/8-2021, men kan omvärderas utifrån vad som sker i omvärlden relaterat till nuvarande pandemi. Vi kommer att återgå till intag dygnet runt så snart situationen tillåter. Läs mer om öppettiderna på smådjursklinikens akutmottagning här.

Vi värnar om djurskyddet och vår arbetsmiljö

För oss är det viktigt att skapa en trygg arbetsmiljö för våra anställda samtidigt som vi måste fortsätta att ta hand om sjuka och skadade djur. I UDS lokaler gäller social distansering, vilket betyder att vi gör allt vad vi kan för att minimera antalet kontakter. MAX en person per djur får vistas i våra lokaler, det gäller hela byggnaden. Vi gör även individuella bedömningar som kan medföra att du får vänta utanför vid vissa undersökningar eller behandlingar. Vi måste hålla oss friska för att kunna vårda ditt djur.

Rutiner

• Vi tar emot max en person per djur inne på kliniken, oavsett häst eller smådjur. Detta gäller i hela djursjukhuset inklusive väntrummen.
  • Från och med den 12/11 behöver alla som besöker oss använda munskydd under hela besöket. UDS tillhandahåller munskydd i receptionerna på hästkliniken och smådjurskliniken.
  • Om ni är flera som reser långväga ifrån förbered er genom att ta med mat och dryck. Vi tillåter inte att sällskap väntar inne i våra lokaler.
  • Om du har sjukdomssymptom eller sitter i hemkarantän be en vän eller närstående att komma in med ditt djur.
  • Vi tillåter inte djurägare med sjukdomssymptom inne på djursjukhuset. Behöver du lämna ett akut sjukt djur, vänta utanför och ring oss.
  • Vid akut besök, ring oss på vägen in. Just nu är situationen pressad och vi behöver vara förberedda.
  • Vi har ett högt tryck på smådjursakuten vilket stundtals medför längre väntetider. Det sjukaste/mest skadade djuret går alltid först. Att det är lugnt i väntrummet betyder inte att vi har det lugnt inne på djursjukhuset.
  • Utbildningen av nya veterinärer och djursjukskötare är samhällskritisk, därför bedrivs fortfarande praktiskt undervisning på UDS. Studenterna är i små grupper och vi har riktlinjer som skapar social distansering.
  • Inbokade besök av icke akut karaktär kan komma att avbokas med kort varsel, vi hoppas på din förståelse om detta inträffar.

Li Hedenström
Marknads- & kommunikationsansvarig UDS