SLU-nyhet

UDS först ut av djursjukhusen med miljöcertifiering enligt nya standarden

Publicerad: 27 juni 2016
UDS och VHC från ovan. Flygfoto.

Universitetsdjursjukhuset vid SLU har nyligen blivit miljöcertifierade enligt ISO 14001:2015. SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut har efter ett omfattande utvärderingsarbete beslutat att Veterinärmedicinskt och husdjursvetenskapligt centrum på SLU har ett miljöledningssystem som uppfyller kraven enligt SS-EN ISO 14001 vad gäller utbildning, forskning, fortlöpande miljöanalys och djursjukhusvård.

"Jag är mycket stolt över att vi har kommit så långt i arbetet med att minska vår miljöpåverkan att vi nu har blivit certifierade enligt ISO 14001:2015. Det är ett viktigt led i den fortsatta utvecklingen av Universitetsdjursjukhuset och så vitt jag vet är vi det första djursjukhuset i Sverige som når upp till den standarden”, kommenterar Henrik Ericsson, universitetsdjursjukhusdirektör.

Exempel på fokusområden vid miljörevisionen har varit pappers- och vattenförbrukning, hanteringen av anestesigas/Isofluran och andra miljöpåverkande kemikalier, ämnen och material som finns på djursjukhuset.

”I takt med att den allmänna medvetenheten kring miljöfrågorna har ökat blir ett dokumenterat gott miljöarbete även allt mer efterfrågat av såväl kunder som samarbetspartner, fortsätter Henrik Ericsson.

Fakta:

Universitetsdjursjukhuset vid SLU i Uppsala är Sveriges enda universitetsdjursjukhus och ett av de största och mest moderna djursjukhusen i Europa. Här finns även Sveriges, inom veterinärmedicinen, största bilddiagnostiska avdelning och klinisk kemiska laboratorium. På Universitetsdjursjukhuset kombineras forskning, erfarenhet, spetskompetens och engagemang för att vi skall kunna ge ditt djur den bästa tänkbara omvårdnaden.