SLU-nyhet

Flera fall av virusabort (EHV-1, neurologisk form)

Publicerad: 28 januari 2019

Men anledning av information som cirkulerar via sociala medier gällande häst konstaterad med virusabort (EHV-1, neurologisk form) där UDS nämns, vill vi gå ut med information kring händelsen.

Fredagen den 4/1 fick vi in en häst som vinglade, virusabort kunde inte uteslutas. Den fördes direkt till isolering och prover togs och skickades till SVA. Tyvärr fick hästen avlivas dagen efter, vilket vi djupt beklagar. Ägaren informerades om vår misstanke gällande virusabort.

Den 8/1 ringde vi till SVA för att höra oss för om proverna, dessa var då inte klara.

Den 11/1 kom proverna in i vårt journalsystem, vilket visade på att hästen hade virusabort. När proverna når kliniken sker ingen automatisk rutin där ansvarig veterinär får en notifiering. Utan det kräver att personen aktivt följer upp ärenden kontinuerligt.

När nästa häst kommer in till oss den 22/1 med liknande symptom förs även denna direkt in på isolering och hanteras korrekt enligt föreskrifterna. Det är när vi upptäcker att den kommer från samma stall som tidigare fall som vi reagerar och går in i den förstnämnda hästen journal. Vi ser då att den har testat positivt och följer våra rutiner kring detta.

Vi kommer att se över dessa rutiner framöver för att minska risken att detta händer på nytt. Ett nytt journalsystem ska också upphandlas inom kort.

Det berörda stallet är enligt uppgifter isolerat sedan den 19/1.

Den veterinär som anmälde fallet med den första hästen till länsveterinär är inte den veterinär som har behandlat hästen hos UDS. Då hennes namn cirkulerar på nätet känner vi oss tvingade att informera om detta.

Att UDS är ansvarig för att hästar har dött till följd av virusabort är en vinkling vi motsätter oss. Hästarna har fått avlivas på grund av en mycket allvarlig virussjukdom.

Den första hästen som kom till oss i början av januari remitterades hit, då kunde virusabort inte uteslutas. Det misstaget vi tar på oss är att provsvaret från denna häst inte följdes upp snabbt nog. Den första hästen såväl som samtliga hästar från samma anläggning som kommit till oss har behandlats i vårt isoleringsstall.

Det förekommer också rykten gällande brist på boxar med hängmatta hos UDS. Vi har flera hängmattor och flertalet boxar med möjlighet att använda hängmatta (en stödanordning som hindrar hästen att lägga sig ned). Vi har även hängmatta i vårt isoleringsstall, vilket är relativt ovanligt hos djursjukhus. En hängmatta kräver att dock att hästen kan stå upp av sig själv redan från början. Det är en farlig procedur att försöka resa upp en liggande häst. Många hästar klarar inte heller att placeras i hängmatta, utan kan få panik och situationen kan förvärras. Det finns ingen garanti för tillfrisknande för en häst med abortvirus för att den placeras i hängmatta.

Mer om isoleringsrutiner

Hur och när bör man isolera sitt stall för att undvika smittspridning? Lär mer här.

Virus. Illustration.

Fakta om EHV-1

Herpesviruset EHV-1, även kallat abortvirus, förekommer bland hästar i hela världen. Källa:SVA. Läs mer här!

SVA. Logotyp.