Inför operation

Senast ändrad: 12 december 2022
Hund som klappas av en person. Foto.

Förberedelser inför en operation på Universitetsdjursjukhuset. Efter operationen ringer veterinären upp om inget annat bestämts. Det är därför viktigt att ni lämnar ett telefonnummer där ni anträffas under dagen.

Råd inför narkos av hund

• Inför narkos behöver hunden vara fastande 6 timmar före besöket. Tillgång till vatten ska finnas hela tiden.
  • Hundvalpar under 4 månader och vuxna individer under 2 kg bör inte fasta längre än 2 timmar före besöket.
  • För att minska risken för infektioner efter operationen ska hunden vara nybadad inför operation. Det kan med fördel göras kvällen innan. Använd ett bakteriedödande schampo som du kan köpa i vår butik eller på apoteket. Massera in schampot ordentligt, låt verka 5-10 min och skölj därefter noga. Undantaget är om din hund ska genomgå tandåtgärd eller undersökning av mage och tarm med kamera, då det inte är nödvändigt med schamponering.
  • Om hunden står på någon medicinering bör du rådfråga om särskilda instruktioner inför sövning och operation. Informera alltid om pågående medicinering vid inskrivning.
  • Observera att vissa sjukdomstillstånd och ingrepp kan kräva specifika förberedelser, i sådana fall får du separat information kring detta.
  • Om hunden äter specialkost bör du informera oss om det vid inskrivning och ta med en liten portion så att vi kan erbjuda detta efter uppvaket om djuret ska stanna till hos oss till kvällen.
  • Det är viktigt att hunden är ordentligt rastad samma dag som operationen skall genomföras.

Råd inför narkos av katt

• Inför narkos behöver katten vara fastande 6 timmar före besöket. Tillgång till vatten ska finnas hela tiden.
  • Kattungar under 4 månader bör inte fasta längre än 2 timmar före besöket.
  • För att minska risken för infektioner efter operationen är det bra om katten kan badas inför operation. Det kan med fördel göras kvällen innan. Använd ett bakteriedödande schampo som du kan köpa i vår butik eller på apoteket. Undantaget är om din katt ska genomgå tandåtgärd eller undersökning av mage och tarm med kamera, då det inte är nödvändigt med schamponering.
  • Om katten står på någon medicinering bör du rådfråga om särskilda instruktioner inför sövning och operation. Informera alltid om pågående medicinering vid inskrivning.
  • Om katten äter specialkost bör du informera oss om det vid inskrivning och ta med en liten portion så att vi kan erbjuda detta efter uppvaket om djuret ska stanna till hos oss till kvällen.

Fakta:

Universitetsdjursjukhuset (UDS) är SLUs resurs för klinisk forskning och utbildning, och är Sveriges enda universitetsdjursjukhus. Inom UDS bedrivs utbildning för veterinärstudenter och djursjukskötare, liksom forskning.

UDS har ca 175 anställda som bedriver kvalificerad djursjukvård dygnet runt året om för katter, hundar, mindre sällskapsdjur och hästar. UDS har även en ambulatorisk utbildningsklinik med veterinärer som åker ut till stall och gårdar.