Kräkning och diarré hos hund och katt

Senast ändrad: 13 november 2018

Akut kräkning och diarré är ett vanligt problem hos hundar och katter. Till Universitetsdjursjukhuset vid SLU kommer det dagligen patienter för vård på grund av kräkning och/eller diarré. Orsakerna till att en hund eller katt drabbas av akuta magtarmproblem kan vara många och variera från ofarlig magsjuka till livshotande tillstånd.

I många fall uppstår akuta magtarmproblem efter att hunden eller katten har ätit något som orsakar en magsjuka. Ofta börjar det med ett par kräkningar och övergår sedan snabbt i diarré under något dygn. Magsjuka kan vara mer eller mindre komplicerad och kräver olika typer av behandling.

Okomplicerad magsjuka

Symptom

• är opåverkad i sitt allmäntillstånd
  • kan dricka och får behålla vatten
  • har inte något blod i kräkningar/avföring

Behandling

Om hunden/katten visar ovanstående symptom rör det sig oftast om en okomplicerad magsjuka och du kan då avvakta och prova att behandla det hemma med dietåtgärder (se nedan).

Komplicerad magsjuka

Symptom

• är påverkad i allmäntillståndet
  • kräks blod eller kräks upp allt vatten den får i sig
  • ha kräkningar som luktar avföring/ser ut som avföring
  • har feber
  • har ont i buken
  • har kraftiga ihållande kräkningar utan diarré
  • har inte förbättras inom 1-2 dygn

Behandling

Om hunden/katten visar något av ovanstående symptom måste ni genast kontakta oss per telefon för rådgivning (018-67 26 80).

När hunden/katten ätit olämpligt föremål

En del djur äter olämpliga föremål (t ex leksaker, märgben) som fastnar i tarmen och måste opereras akut för att djuret inte ska riskera att hamna i ett livshotande tillstånd. Har du misstanke om att ditt djur ätit något som kan ha fastnat i tarmen bör du snarast kontakta oss!

Dietåtgärder vid okomplicerade magtarmproblem

Om din hund/katt har drabbats av en okomplicerad ”magsjuka” kan du prova dessa dietåtgärder:

1. Ge endast mycket små portioner av ett foder som är skonsamt för magen, till exempelvälkokt ris/potatis och fisk/kyckling, eller ett kommersiellt veterinärfoder till exempel Hill´s i/d eller Royal Canin Gastro-intestinal. Dessa foder hittar ni bland annat i vår foderbutik. Ge en matsked 6-8 gånger det första dygnet.
  2. Om det går bra kan du öka mängden foder per portion, så att du under dygn 2 ger 50% av dagsrationen fördelat på 6-8 mål.
  3. Om det går bra fortsätter du sedan med skonkosten 3-4 gånger per dag (hela dagsrationen) samtidigt som du sakta börjar återinföra djurets vanliga foder under en övergångsperiod på 3-4 dagar. Därefter kan du återgå till vanlig utfodring igen.

Totalt brukar dietåtgärderna pågå i 4-6 dagar.

Skulle symptomen inte ge med sig trots dietåtgärderna eller om tillståndet försämras bör ni kontakta oss för rådgivning.

Det finns även flera olika sorters probiotika preparat (medel som ska främja och/eller återställa tarmflorans naturliga balans vid magtarmproblem) som kan användas vid magtarmstörningar. Dessa kan ni köpa i vår foderbutik eller på apotek med sortiment för djur. Exempel på sådana preparat är t ex Canikur Pro, Pro-Kolin & Fortiflora. Dessa preparat kan man börja ge på en gång.

Universitetsdjursjukhuset vid SLU
Smådjurskliniken