Inför besök på hästkliniken

Senast ändrad: 20 september 2016 - slu.se

Här hittar du praktisk information inför och efter besöket på hästkliniken vid Universitetsdjursjukhuset. Besöket hos oss är väl förberett och vi månar om att du och din häst skall känna er trygga och nöjda.

Patient på Universitetsdjursjukhusets hästklinik

Anmälan

Vid ankomsten till kliniken ska du anmäla dig direkt i klinikens huvudreception. Här hittar du vägbeskrivning till Universitetsdjursjukhuset. Hästen blir då inskriven och anvisad en dagstallplats. Vid kliniken finns ett väntrum för djurägare där vi bjuder på kaffe och där du även kan köpa fika i en automat.

Betalning

Du betalar för ditt besök hos oss innan hästen lämnar kliniken. Tyvärr tar vi inte emot kontanter utan kan endast erbjuda kortbetalning. Glöm inte att ta med ditt försäkringsnummer om du vill att vi direktreglerar med försäkringsbolaget. Kom ihåg hästpasset. Om du får förhinder bör du meddela kliniken snarast möjligt. Uteblivet besök utan att du meddelat oss detta kommer att debiteras.

Inför operation

Om din häst har en inplanerad operation är det lugnare för den att, om möjligt, få komma hit dagen innan. Hästen hinner då acklimatisera sig och vi kan förbereda den under lugnare omständigheter. Kom överens med expeditionen om ankomstdagen. Det är bra om skorna är avtagna innan besök, annars gör vi det här mot ett mindre pristillägg.

Lastning

Tänk på att ta med egen lasthjälp till hästen. Vi har små möjligheter att ställa upp med den servicen.

Smitta

På ett stort djursjukhus möts hästar som kommer från många olika stallar vilket innebär att det alltid finns risk för att en patient kan fånga upp en infektion av något slag, till exempel en virusinfektion. Kliniken kan därför inte ta ekonomiskt ansvar för ett eventuellt isoleringsförfarande, vare sig här på kliniken eller senare i hemmastallet, om din häst skulle drabbas av en infektion (gäller främst stationärvård).

När din häst vistas på kliniken, eller i något annat främmande stall, är det ur smittskyddssynpunkt alltid en fördel om den vid hemkomsten kan hållas avskild från övriga hästar i hemmastallet under en kortare tid (5-7 dagar).

Sidansvarig: hanna.backstrom@uds.slu.se